Pemimpin Berjiwa Rakyat

Pemimpin Berjiwa Rakyat

Monday 27 July 2015

#Prihatin: Hanya Mampu Jadikan Zink Terbuang Sebagai Tempat Berteduh



BATU KURAU: Hanya pondok usang yang berdindingkan  zink-zink dan perkakas terbuang menjadi tempat tinggal bagi seorang warga emas untuk berlindung daripada hujan dan panas.
Begitulah nasib yang terpaksa ditanggung oleh Ahmad Amain 59, dari Kampung Perak, di sini yang telah menghuni pondok tersebut sejak 10 tahun yang lalu.
Ahmad yang hidup sebatang kara itu telah  tinggal di pondok usang tersebut tanpa bekalan eletrik dan juga bekalan air.
Kata Ahmad lagi, zink dan peralatan terbuang  itu dikutip dari tempat pembuangan sampah.
????????????????????????????????????
Saya tinggal di sini seorang diri. Tidak pernah berkahwin. Saya membina pondok ini kerana tidak mahu menyusahkan ibu saudara yang telah menjaga saya sejak kecil.
Ibu dan bapa saya telah bercerai selepas saya dilahirkan dan saya hidup berdikari sendiri selama ini,” katanya ketika ditemui.
Katanya, tapak tempat beliau mendirikan pondok berkenaan merupakan kebun sawit milik ibu saudaranya.
Alhamdulillah, saya bersyukur masih diberi ruang untuk saya berteduh.
Kalau hujan, saya terpaksa menadah besen bagi mengelakkan pondok diimasuki air hujan,” ceritanya.
????????????????????????????????????
Ujarnya, beliau hanya menyalakan pelita tanah di waktu malam untuk menerangi pondok usang tersebut dan menggunakan air dari anak sungai yang berhampiran dengan rumahnya untuk kegunaan seharian.
Bagi menampung kehidupan sehariannya, Ahmad berkata, beliau melakukan pelbagai kerja kampung yang mampu dilakukan olehnya.
Saya tidak pernah minta mana-mana bantuan sebelum ini. Saya hanya melakukan pelbagai kerja kampung untuk menampung kehidupan seharian,” jelasnya.
Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Kurau, Datuk Dr Amin Zakaria yang turut mengunjungi Ahmad berkata, beliau akan cuba memberi bantuan bagi memastikan kehidupan Ahmad lebih selesa.
Amin berkata, kunjungan beliau tersebut bukanlah satu kunjungan yang biasa, sebaliknya untuk menyelami penderitaan yang dihadapi oleh Ahmad dan membantunya untuk memperolehi kehidupan yang lebih terjamin.
????????????????????????????????????
Katanya lagi, Ahmad juga merupakan salah seorang yang masih berada dalam senarai menunggu untuk mendapatkan rumah yang lebih selesa.
Sebelum ini, pihak Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU) melalui program e-kasih telah datang membuat temuduga, dan besar kemungkinan kita akan dapat membina rumah baru untuk Ahmad dalam menjalani kehidupan yang lebih selesa,”katanya.
Orang ramai yang ingin menyalurkan bantuan boleh berbuat demikian dengan menghubungi atau berkunjung ke Pusat Khidmat ADUN Batu Kurau di Jalan Pekan Batu Kurau, Perak.


No comments:

Post a Comment