Pemimpin Berjiwa Rakyat

Pemimpin Berjiwa Rakyat

Saturday 18 April 2015

Kerajaan Sedia Pindah Sekolah Kurang Murid

Kerajaan bersedia menimbang cadangan untuk memindahkan sekolah-sekolah jenis kebangsaan Tamil (SJKT) yang menghadapi masalah kekurangan murid dari kawasan ladang ke kawasan bandar.
Menurut Timbalan Menteri Pendidikan II, P. Kamalanathan, perpindahan sekolah-sekolah kurang murid itu hanya boleh dilaksanakan sekiranya mendapat sokongan 100 peratus ibu bapa yang sedang menghantar anak mereka di sekolah berkenaan.
Beliau berkata, kerajaan boleh mengatasi masalah sekolah kurang murid itu sekiranya sekolah terbabit dapat dipindahkan ke kawasan tapak baru di bandar dan sebagainya.
"Saya rasa masalah paling penting ketika ini ialah penempatan semula sekolah-sekolah kurang murid dari kawasan ladang untuk dibawa ke bandar," katanya kepada pemberita selepas mengadakan perjumpaan khas bersama guru-guru besar dan pegawai pendidikan di Jabatan Pendidikan Negeri di Ipoh pada Isnin.
Menurut beliau, di Perak sahaja terdapat 10 buah sekolah kurang murid yang telah dikenalpasti dan perancangan proaktif sedang diambil untuk memindahkan sekolah terbabit ke lokasi yang lebih sesuai.
Katanya, ketika ini terdapat sejumlah 134 sekolah tamil di negeri Perak dan negeri yang mempunyai jumlah sekolah Tamil yang terbesar di Malaysia.
Beliau turut menjelaskan bahwa pihak Jabatan Pendidikan Negeri sentiasa memantau untuk melihat sekiranya berlaku penurunan murid di sekolah-sekolah Tamil sedia ada dan mencari jalan untuk perpindahan ke kawasan baru yang lebih bersesuaian.
Kamalanathan juga memberitahu, kerajaan telah bersetuju untuk membina tujuh buah sekolah baharu dimana sebuah telah dibina manakala enam lagi dalam proses pentadbiran dokumentasi berdasarkan kepada keperluan rakyat.

No comments:

Post a Comment