Pemimpin Berjiwa Rakyat

Pemimpin Berjiwa Rakyat

Wednesday 29 April 2015

Perak Giat Promosi Pelancongan Kesihatan

Kerajaan negeri Perak sedang giat dalam menerajui misi khas untuk mempromosikan industri pelancongan kesihatan (health tourism) yang dijalankan melalui kerjasama Smart Partnership 2015 bersama Sumatera Utara, Medan.
Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan, Datuk Nolee Ashilin Mohamed Radzi berkata, ia adalah selaras dengan penghargaan yang diterima oleh Malaysia apabila dinobatkan sebagai " Medical Travel Destination of the Year" di International Medical Travel Journal(IMTJ), Medical Travel Awards 2015 di London pada 15 April lepas.
"Malaysia merupakan satu-satunya negara di rantau ini di mana pelancongan perubatan dipromosikan oleh pihak kerajaan negeri dan ini secara tidak langsung memberi jaminan kepada pelawat bahawa kualiti, piawaian dan undang-undang dalam industri ini sentiasa terpelihara,"katanya kepada pemberita.
Beliau berkata demikian dalam sidang media sempena program Smart Partnership Penggiat Industri Pelancongan Hospital ke Medan, Indonesia di Swissbel Hotel, Medan pada petang Selasa.
Nolee berkata, Perak menawarkan harga yang lebih kompetitif dan rendah dari segi rawatan perubatan berkualiti berbanding dengan Pulau Pinang dan Kuala Lumpur dan ini menjadi tarikan utama kepada masyarakat di sekitar Medan.
Jelasnya, tawaran pembiayaan harga tersebut adalah bersifat "cost-effective" dan amat berpatutan kerana ianya ditawarkan sekali denga pakej percutian berbanding dengan tempat lain.
"Dengan usahasama Medan dan Ipoh, kita akan cuba untuk mempelbagaikan pakej-pakej pelancongan seperti "Medical Tourism and Shopping,", " Medical Tourism dan Adventure,"" Medical Tourism dan Adventure, Medical Tourism dan Rejuvenation, " Gastronomy,: Golfing, dan "Culture and Heritage," katanya.
Menurutnya, rekod menunjukkan anggaran sebanyak 100 pelawat dari Medan berkunjung ke Ipoh bagi mendapatkan rawatan perubatan dan ini merupakan perkembangan yang amat memberasangkan.
"Kita mempunyai perancangan untuk menjadikan Medan sebagai "twin-city" kepada Ipoh namun ini akan diputuskan berdasarkan respon dan sambutan yang akan dinilai bersama dengan pihak pentadbiran pelancongan Medan pada masa hadapan," ujarnya.
Turut hadir, Ketua Kamar Dagang dan Industri (KADIN) Medan, Rudi Zulham Hasibun, Kepala Bidang Promosi Dinas Kebudayaan dan Pariwisata, Muchlis Nasution, Pengerusi Tourism Perak Manangement Berhad, Mohamad Kamil Shafie dan Pengarah Tourism Malaysia Medan, Nora'shikin Harun.
Lawatan selama empat hari bermula Isnin ke Medan itu disertai 62 delegasi terdiri daripada pengusaha pelancongan Perak masing-masing dalam bidang perhotelan, pengusaha produk, hospital, agensi pelancongan dan syarikat penerbangan.

No comments:

Post a Comment