Pemimpin Berjiwa Rakyat

Pemimpin Berjiwa Rakyat

Saturday 3 January 2015

Acara Peringatan 10 Tahun Gempa & Tsunami Aceh 2014 serta Majlis Penghargaan Daripada Pemerintah Aceh kepada DUBES









Sekitar Acara Peringatan 10 Tahun Gempa & Tsunami Aceh 2014 serta majlis penghargaan daripada Pemerintah Aceh kepada DUBES negara-negara asing yang pernah terlibat dalam membantu Aceh ketika pasca tsunami 2004..
DUBES Malaysia di Indonesia telah mewakilkan Tuan Rozian Ghani, Konsulat Jeneral di Medan untuk menerima penghargaan ini. Turut diundang juga oleh Pemerintah Aceh pada tahun ini antaranya undangan Khas kepada Menteri Besar Perak yang mana telah mewakilkan Dato' Dr. Muhammad Amin Zakaria iaitu Exco Pelajaran Negeri Perak dan Kehijauan merangkap ADUN Batu Kurau untuk hadir atas undangan ini.
Sekilas Renungan Buat Semua,
Acara ini seharusnya menjadi salah satu dari hal yang perlu dipelajari oleh dunia khususnya Malaysia dan lihatlah bagaimana Aceh kembali bangkit setelah diterjah gelombang Tsunami darsyat yang meninggalkan kesan pada negara seluruh dunia yang mana khususnya Aceh, yang korban kematian mencecah sehingga hampir 300 ribu nyawa serta hilangnya beberapa kampung dalam tragedi bersejarah ini.
Semoga dunia dan Malaysia dapat belajar dari Aceh yang mampu bangkit bersama-sama setelah terjaman Tsunami 2004 memusnahkan hampir seluruh Aceh pada tahun 2004. Namun Aceh telah kembali bersatu dan bekerjasama tanpa lagi mengenali politik ekstrim dan budaya suku masing-masing demi memperkukuhkan kembali kesatuan dalam membangunkan Aceh sesudah Diterjah Tsunami 2004. Aceh suatu sejarah dan menjadi pedoman bagi semua kerna ada Allah yang menyampaikan pesan-pesan kepada seluruh makhluknya dalam beberapa minit.
Ingatlah semua bahwa,
"Tidak akan pernah ada tempat kaki ini berpijak sekalipun bumi ini mampu berpindah KECUALI setiap tanah yang dipijak, pastinya disitu langit dijunjung".

Semoga bermanfaat untuk kita semua menghayati renungan ini...

No comments:

Post a Comment