Pemimpin Berjiwa Rakyat

Pemimpin Berjiwa Rakyat

Friday 16 January 2015

Isu kPOP Serahkan kepada JAWI untuk Siasatan:- DS Jamil Khir Baharom



Dalam isu berkaitan kPOP yang kini menjadi viral dan perhatian masyarakat, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mejar Jeneral (B), Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata beliau menyerahkan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) membuat siasatan.
 “Kita telah arahkan JAWI untuk buka IP (kertas siasatan) untuk kita tengok any suggestion (apa jua cadangan) dalam hal seperti ini termasuk mereka yang terlibat dan termasuk pihak penganjur program ini,” jelasnya kepada media.
Tegasnya juga, dalam meletakkan hukuman terlebih dahulu kepada mereka yang terlibat bukanlah jalan penyelesaian. Sebaliknya ia perlulah melalui prosuder-prosuder yang sewajarnya.
Kita tidak boleh menjadi orang yang terus menghukum, kalo kita habaq pastikan hukuman ke atas orang ini, orang itu dan sebagainya. So, maknanya kena ambil kira mereka(JAWI) yang bertanggungjawab pada peraturan ini melaksanakan siasatan”, katanya.
Dalam isu penganjuran konsert kumpulan K-Pop, BIA4 yang menyentuh tentang perlakuan tidak senonoh segelintir peminat remaja perempuan beragama Islam yang bertudung di konsert itu, Datuk Seri Jamil Khir berkata masyarkat perlu memhami sensitiviti sesuatu entiti agama.
Tambahan pula, dalam konteks Negara Malaysia yang hidup dalam masyarakat yang majmuk.
Dalam pelaksanaan agama Islam seumpama ini; tatasusila, kesopanan dan sebagainya termasuklah budaya dan apatah lagi dihubungkaitkan dengan hukum agama. Jadi sebab itu masyarakat amat sensitif bila hal seperti ini berlaku,” katanya.



No comments:

Post a Comment